Peniaze

Dnes také malé motivačné zamyslenie. Áno, ja viem, že hovoriť o peniazoch sa nesluší. Ale kto to vlastne povedal? Stavím sa, že človek čo tých peňazí nemal tak veľa.

Takže aký máte vzťah k peniazom? Beriete ich ako prostriedok k manipulácii? Nutné zlo? Diablov nástroj? Alebo skôr niečo ako prostriedok k lepšiemu životu? Dobrú vec, hodnotu? Možnosti ako život môže byť hojný?




Nech už je to akokoľvek, niečo vo mne posledné dni vŕta. Jedna zásadná otázka: Sú peniaze dobré/zlé? Pre lepšie pochopenie, rozoberme si to trošku.

Historicky
: Kedysi dávno, pradávno tu nebolo nijaké univerzálne platidlo a svet sa riadil výmenným obchodom. Takže nebola jednoznačne stanovená hodnota. Neskôr začalo ako platidlo a vlastne prvé peniaze fungovať rôzne drahé kovy, hlavne zlato, striebro, meď... A neskôr sa to pretransformovalo do podoby akú tu máme dnes. Bavlnený papier, zlaté, strieborné, medené, niklové, bronzové, oceľové, pokovené a iné mince. (Pre špekulantov, pozrite si google/wikipédiu z čoho sa skladajú súčasné bankovky, mince.)


Realisticky: Ako môže byť teda ten kus bavlneného papiera alebo kúsok toho kovu vlastne nejaký? Dobrý? Zlý? Ako môže mať neživá vec taký význam? Odpoveď je asi jasná: Pretože tomu človek dá význam. 

Takže je to len o nastavení našeho vnímania, toho akú moc tomu prisúdime sami. Prečo teda dávame tejto neživej veci také emócie?  (Teda veciam, lebo peniaze sú pomnožné podstatné meno... Si zase chýbal na Slovenčine, že Čimko?) Prečo tieto emócie necháme aby riadili naše vnímanie a to dosť skreslene? Niekto môže tvrdiť, že je to výchovou, možno vplyv okolia, možno ten názor prevzal od niekoho iného kto je človeku blízky, možno čokoľvek iné. Na tom viac menej nezáleží. Naozaj dôležité na tom je: Chceme si to myslieť aj naďalej? A druhá dôležitá otázka: Ako nás toto nastavenie mysle dokáže ovplyvniť v každodennom živote?

Intermezzo 1: Netvrdím, že teraz sa máme modliť k tým bankovkám a minciam, to by bolo už dosť prehnané aj na takého šialenca ako ja. Ale čo tak skúsiť zmeniť názor z tak striktne negativistického na trošku príjemnejší? Napríklad si povedať: Peniaze sú fajn prostriedok k dobrému životu. To už neznie tak hrozne, že? Aspoň pre mňa nie.

Ďalšia vec je jeden fakt presne o tých ľuďoch, ktorí vravia frázy typu: Peniaze sú zlé, kazia charakter, majú ich len zločinci, poctivo sa zarobiť nedá, nie sú to najdôležitejšie na svete, že "ja peniaze vôbec nechcem" a kopa ďalších...
Úprimne, asi každý z nás má v okolí niekoho takého alebo apsoň raz niekoho takého zažil. A ruku na srdce pre všetkých odvážnych (a referáty plné hejtu od všetkých zbabelých v komentároch pod článkom) Trpí tento človek finančným dostatkom/prebytkom? Alebo je to skôr naopak a ten človek, čo tieto slová práve povedal, by sám potreboval nejaké tie eurá do rozpočtu? Nie som jasnovidec ani nijaký čarodejník. Popravde ani byť nemusím, ale tuším že to bude skôr druhá možnosť.

Prečo si potom nechať radiť o peniazoch od človeka nekvalifikovaného v oblasti peňazí? Vravím o tom, že pokiaľ by títo ľudia naozaj vedeli ako žiť bez potreby peňazí už dávno by tak asi žili. Ale čo miesto toho robia? Pracujú často vo firme kde nie sú až tak spokojní (často úplne nespokojní), za odmenu, ktorá podľa nich ani zďaleka nezodpovedá odvedenej námahe a "šéf" je pre nich často vulgárne slovo. Tak prečo by som od týchto ľudí mal prijať radu alebo názor o peniazoch? Znie to dosť šialene, viem.

Intermezzo 2: Výrok, že peniaze kazia človeka a jeho charakter je blud. Keď je niekto vo vnútri zákerný, vypočítavý alebo falošný. Bude taký s 10€ vo vrecku rovnako ako s 10 000 000€ vo vrecku. Len to s tými miliónmi bude viacej vidieť. Takisto, že poctivo nezarobíš. To už vopred odsudzuje človeka že bude mať buď čestne len málo alebo nečestne získa veľa. Tiež nepravdivé, dá sa zarobiť aj čestne, verím tomu. A že nie sú tak dôležité, no neviem, skúste vojsť do obchodu zobrať si tovar a nezaplatiť, alebo dožadovať sa poriadneho lekára aby vás vyšetril prednostne bez platenia, alebo natankovať na pumpe a povedať že peniaze nemám lebo nie sú dôležité a odísť... A tých príkladov by som vedel dať veľa, ale chápete asi kam tým mierim, že? Peniaze sú dôležité! (Schválne nevravím najdôležitejšie!)

Od koho si teda nechať poradiť? Rozhodne od človeka, ktorý dosiahol určité výsledky v danej oblasti. (Hocičo, šport, práca, zdravie... Ale v tomto článku vravím o peniazoch takže ostanem pri tom príklade.) Nemusí to byť hneď nutne podnikateľ, ale niekto, kto vie preukázať, že má dostatočné zárobky aby z nich zaplatil všetko čo chce a potrebuje. Takýto človek ma potom môže učiť/inšpirovať o peniazoch. Pretože má skúsenosti a výsledky, úspech. (Predsa sa nepôjdem radiť o rakovine s niekým úplne nekvalifikovaným napríklad: s maliarom/bankárom/učiteľom... Tam sa skôr hodí odborník na zdravie - doktor.)

Intermezzo 3: Moc takýchto úspešných ľudí osobne nepoznám, niekoľkých sledujem skrz internet, od niektorých študujem literatúru atď. A áno môžete si povedať že to je trošku skreslené a čokoľvek. Je to vaša voľba, rešpektujem. Ja si však na nich všímam, že oni napríklad také negatívne frázy o peniazoch nevravia, že skôr sa sústreďujú na to ako niečo zvládnuť než na vymenovanie dôvodov, prečo to nie je možné.(Inak povedané výhovorky) To sa mi páči viac ako tá negativita a odmietanie, vám nie?


Takže ak chceme mať trošku slušnejší život, povedzme dobré bývanie, auto, oblečenie, mobil, počítač, dobrého doktora, stravu, šport, vzťahy...(Hocičo!) Tak sa hodí mať tých prostriedkov (ako to je dnes často nazývané) radšej viac ako menej. teraz nastáva ďalšia dosť zásadná otázka:

Kto je zodpovedný za moje zárobky?
 Odpoveď jasná viac ako facka, stačí sa mi pozrieť do zrkadla. Kto prijal tú mizernú prácu? Kto je podpísaný na zmluve? Kto sa prestal vzdelávať? Kto nehľadá iné možnosti? Kto sa stále len sťažuje a nič nerobí? Kto musí niečo naozaj vykonať aby zmena nastala? Kto jediný má nad týmto všetkým moc? JA.
Priznať si toto býva ťažké a bolestivé. Je to však asi jediná cesta ako to zmeniť. Pretože ak si človek dokáže uvedomiť, že on jediný je zodpovedný za svoje výsledky v živote, potom len on jediný ich môže zmeniť a zlepšiť. Takže miesto toho vyplakávanie o tom ako je život ťažký, ako sú peniaze zlé a všetko to ostatné.
Čo tak skúsiť iný prístup? Čo tak prijať zodpovednosť a zlepšiť tieto veci? Napríklad sa vzdelať, zvýšiť si kvalifikáciu, stať sa v niečom odborníkom, prijať lepšiu prácu, ísť pracovať inam... Tých možností je veľa. Riešenie ale je, nečakať na Godota. Pracovať na tej zmene, sama nepríde.

Intermezzo 4: Viem, nemám ani ja ten univerzálny návod a ani moc výsledkov ako tento môj postup čo tu opisujem funguje, je to asi viac taká moja úvaha ako by to mohlo fungovať. A áno viem, že toto všetko je len takým zhrnutím všeliakých motivačných článkov, kníh a múdrostí čo kolujú svetom. Nie je to nič prevratné a svetoborné, ale to ani nemusí byť aby to mohlo fungovať. A možno nakoniec na celom tom retardátorstve niečo bude. (môj názov pre tie motivačné, ezoterické a podobne mienené informácie, samozrejme s dávkou irónie a úsmevu.)


Ja sám tiež nejak extra neviem ako dopadnem a podobne. Viem ale to, že len sťažovať sa a plakať nepomôže. Robil som to dosť dlho aby som si to overil. Preto skúšam iný prístup k životu a peniazom. prinajhoršom mi to nevýde, prinajlepšom mi to pomôže. nemám čo stratiť.

Samozrejme dokážem rešpektovať, že niekto so mnou nemusí súhlasiť, že to čo tu píšem možno nieje na 110% pravda a podobne. Nech mi však taký človek ukáže ako žije, pristupuje k peniazom a ako to na jeho život má dopad. Možno budem milo prekvapený, možno len pocítim ľútosť (nad "hejtermi").

ĎAKUJEM všetkým čo to dočítali až sem, ak máte chuť kľudne napíšte nejaký komentár, čokoľvek, prípadne kuknite na ostatné moje zápisky, facebook, prípadne sa prihláste na odber a podobne. Nech sa nám všetkým darí! (A Intermezzo 5 už dnes nebude.☺️)

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Čo som sa naučil vďaka ULTIMATE FRISBEE?

Piatková noc plná promile ?